Split payment – podzielona płatność od 2018 roku

W ostatnim naszym artykule opisaliśmy zmiany podatkowe, które wejdą od stycznia 2018 roku. Jednak modyfikacje w systemie opłat składek dla przedsiębiorców czy jednolity plik kontrolny VAT to nie jedyne modernizacje, które zostaną wprowadzone w przyszłym roku. Istotną zmianą jest mechanizm split payment i to właśnie temu zagadnieniu poświęcimy dzisiejszy artykuł.

Czym jest split payment?

Split payment, określany również mechanizmem podzielonej płatności, to kolejna zmiana, która pojawi się dopiero pod koniec pierwszej połowy 2018 roku. Zadaniem tego mechanizmu jest zniwelowanie oszustw podatkowych, chronienie przed wyłudzającymi VAT przedsiębiorcami oraz zwiększenie dochodów państwa. Czym jest i na jakiej zasadzie to działa split payment?

Sama koncepcja split payment jest niezwykle prosta. Sprzedawca, który jest podatnikiem VAT, miałby dwa konta – podstawowy i specjalne konto VAT. Na podstawowe konto dostawałby kwotę netto za wykonaną usługę lub sprzedażny towar. Z kolei na specjalne konto VAT wpływałaby pozostała kwota, która odpowiadałaby podatkowi VAT. Warto tutaj podkreślić, że przedsiębiorca będzie miał ograniczony dostęp do środków, które znajduje się na tym drugim koncie, choć nadal zawartość konta będzie jego własnością.

Czy i dla kogo split payment będzie obowiązkowy?

Kwestią, która na pewno nurtuje wielu przedsiębiorców, jest konieczność wprowadzenia systemu. Czy i dla kogo split payment będzie obowiązkowy? W momencie wdrożenia mechanizmu nie będzie on obowiązkowy dla biznesmanów. Co prawda Ministerstwo Finansów miało takie plany, jednak wprowadzenie przymusowego systemu split payment byłoby zbyt ryzykowne w praktyce, jeśli chodzi o obrót gospodarczy. Jednak w przyszłości są plany wdrożenia mechanizmu dla wszystkich pod warunkiem, że ten projekt zaakceptuje Komisja Europejska.

Aby zachęcić przedsiębiorców do korzystania ze split payment, rząd wprowadził bonusy. Przedsiębiorcy, którzy skorzystają z tej opcji, mogą liczyć na:

  • zwolnienie z odpowiedzialności solidarnej za VAT,
  • zwolnienie z sankcji VAT,
  • przyśpieszony zwrot podatku (do 25 dni).

Choć split payment nie jest obowiązkowy, istnieje pewna część przedsiębiorców, którzy są zainteresowani tą formą płatności. Jeśli jesteś w tej grupie, ale obawiasz się, że nie poradzisz sobie z mechanizmem podzielnej płatności w praktyce, zgłoś się do nas. Nasze biuro rachunkowe w Gliwicach chętnie Ci pomoże.

 

Potrzebujesz osoby, która zajmie się finansami Twojej firmy? Odwiedź nasze biuro rachunkowe  Gliwice i oddaj swoje finanse w ręce profesjonalistów!

 

 

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Polityka Cookies

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close