Księgowość pełna vs. księgowość uproszczona. Którą opcję wybrać?


Otwierając własną działalność, należy zdecydować, jaki sposób prowadzenia księgowości będzie dla Twojego biznesu najkorzystniejszy. Właściciele małych i średnich firm mają do wyboru księgowość uproszczoną lub pełną. Nieprawidłowa decyzja dotycząca wyboru formy księgowości może przynieść przedsiębiorstwu niekorzystne rezultaty.
Jaka forma opodatkowania będzie dla Twojej firmy optymalna? Czym się różnią?

Księgowość uproszczona

Księgowość uproszczona jest łatwym sposobem pozyskiwania danych finansowych dotyczących ponoszonych zysków oraz strat. Małe firmy częściej decydują się na ten rodzaj opodatkowania, ponieważ w przypadku małej ilości operacji finansowych sprawdza się bez zarzutu, na dodatek jest mniej skomplikowany i dużo tańszy w porównaniu do księgowości pełnej. Przedsiębiorcy prowadzący księgowość samodzielnie powinni orientować się w obowiązujących przepisach prawno-podatkowych.

Istnieją trzy formy księgowości uproszczonej:

  • Karta podatkowa – to metoda rozliczania się, z której nie każdy przedsiębiorca może skorzystać – dostępna tylko dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, a także spółek cywilnych dla tych osób, której zadaniem jest świadczenie usług dla ludności.
  • Księga przychodów i rozchodów – najbardziej popularna forma obliczania podatku. Polega na sumowaniu zysków i kosztów firmy w specjalnej księdze, za pomocą której jesteś w stanie obliczyć wysokość podatku do zapłaty.
  • Karta podatkowa – uproszczona forma księgowości przeznaczona dla firm, które płacą określoną stawkę podatku zależną od przychodów. Polecana dla właścicieli firm, których koszty prowadzenia działalności nie są zbyt wysokie.

Księgowość pełna

Pełna księgowość jest zaawansowaną i bardziej skomplikowaną formą prowadzenia księgowości. Umożliwia nie tylko na obliczeniu podatku, ale również obserwowanie i analizowanie sytuacji finansowej firmy. Niestety, ze względu na swoją trudność i szczegółowość, wiele przedsiębiorstw nie jest w stanie samodzielnie jej prowadzić. W takim przypadku konieczna jest pomoc ze strony biura rachunkowego. Zlecenie prowadzenia księgowości pełnej biurom rachunkowym pozwala skoncentrować się właścicielowi na prowadzeniu oraz rozwijaniu firmy. Spółki kapitałowe są zobowiązane do korzystania z pełnej formy opodatkowania.

Jaki rodzaj księgowości wybrać?

Księgowość uproszczona jest zdecydowanie przeznaczona dla małych przedsiębiorstw, gdzie wyliczenie dochodów i kosztów nie sprawia właścicielom trudności. Dla firm prowadzących bardziej skomplikowane operacje finansowe najbardziej korzystnym wyborem będzie księgowość pełna. Należy jednak pamiętać, że niezależnie jaki sposób prowadzenia księgowości wybierzesz, istnieje wiele profesjonalnych biur rachunkowych, które są w stanie Ci pomóc w trudnej sytuacji.

Nie chcesz popełnić błędu przy prowadzeniu księgowości? Nie wiesz która forma opodatkowania będzie dla Ciebie najkorzystniejsza? Nasze biuro rachunkowe w Gliwicach rozwiąże Twój problem! Skontaktuj się z nami i zobacz, jakie warunki możemy Ci zaproponować.

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Polityka Cookies

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close