RODO 2018 – co warto wiedzieć o rozporządzeniu?

Pod koniec maja wejdzie w życie rozporządzenie o ochronie danych osobowych, w skrócie RODO. Co oznacza dla przedsiębiorców RODO? Jakie zmiany niesie ze sobą to rozporządzenie? Więcej informacji na ten temat w artykule.

RODO – co to, dla kogo i od kiedy?

W dzisiejszych czasach, niestety, nasze dane osobowe są przetwarzane oraz bez większych konsekwencji udostępniane osobom trzecim, w szczególności, jeśli mówimy o sytuacji w Internecie. Rozwiązaniem, które ma zmienić ten stan rzeczy, jest europejskie ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych, w skrócie RODO, które będzie obowiązywać od 28 maja 2018. Wprowadzenie tego rozporządzenia wraz z przepisami krajowymi mają wzmocnić ochronę obywateli, a rzeczą, która ma być najbardziej zwalczana, jest podpisywanie w ciemno zgód na przetwarzanie danych osobowych przez osoby składające ofertę pracy, zapisujące się na newsletter lub podpisujące umowę abonencką.

Zbieranie danych osobowych nie będzie przez RODO zakazane, jednak rozporządzenie wprowadza obowiązek zwięzłego i wyraźnego zaznaczenia przez administratora strony, że takie informacje będą pobierane oraz są obiektem zainteresowania algorytmów marketingowych.  Warto w tym momencie skupić się na tym, które dane według RODO podlegają tym przepisom. „Dane osobowe” definiowane są jako „informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej”. RODO podlegają więc następujące informacje:

  • imię i nazwisko,
  • numer identyfikacyjny,
  • dane o lokalizacji,
  • identyfikator internetowy,
  • szczegóły, na podstawie których można tożsamość osoby fizycznej (mogą to być czynniki fizyczne, fizjologiczne, genetyczne, psychiczne, ekonomiczne, kulturowe czy społeczne).

Jedną z istotniejszych zmian, która zostanie wprowadzona wraz z RODO, jest prawo do bycia zapomnianym. Co to oznacza dla obywatela? Według tego prawa użytkownik może zażądać usunięcia danych osobowych z bazy danych. Obecnie prawo do bycia zapomnianych ma dotyczyć wyłącznie wyszukiwarek internetowych.

Wysokie kary dla przedsiębiorców i administratorów stron

Przedsiębiorcy, niezależnie od wielkości firm, i administratorzy stron nie mają zbytnio wyjścia. Niestosowanie się do zasad, które wprowadza RODO, może ich słono kosztować. Kary pieniężne mogą sięgać nawet do 20 milionów euro lub 4 proc. całkowitego rocznego światowego obrotu. Warto tutaj podkreślić, że niezależnie od tego, jakie prawa zostaną naruszone czy to przez przedsiębiorcę czy administratora strony, osoba poszkodowana może dochodzić swoich praw przed sądem cywilnym.

 

Interesują Cię biura rachunkowe w Gliwicach? Skontaktuj się z nami i sprawdź, jakie usługi możemy Ci zaoferować.